Saturday, February 12, 2011

Hentikanlah...

Valentine Day 14 Februari


Tanggal 14 Februari/1402 merupakan hari yang dianggap keramat (la kononnyer) oleh pasangan-pasangan kekasih. Inilah masa yang dinanti-2kan untuk mengisytiharkan ketulusan cinta masing-masing (tulus ker weyh...???). Kepada agama lain memanglah tak jadi masalah, itu dah gaya mereka. Tapi sambutan ni bukan khas untuk kita yang beragama Islam. Buat apalah nak susah-2kan diri sendiri? Tak payahlah nak tunggu-tunggu 14 Februari/1402 baru nak tunjukkan kasih sayang korang. Tak kemana jugak, kalau dah ada hubungan yang sah tu takpa la jugak. Kasih sayang pun mesti ada had dan batasnya, janganla main redah je, langsong tak fikir secara dalam-2nyer. Sejarah Valentine day ni tak ada kena mengena dengan kita, kita aje yang terikut-ikut dengan budaya luar padahal mereka tak ikut pulak cara kita.
Valentine ni adalah memperingati hari Paderi sebenarnya, yang di hukum bunuh oleh pemerintahan Rome Claudius 11, antara kisahnya yang lain, Saint Valentine juga di hukum bunuh kerana mengahwinkan salah seorang askar secara rahsia memandangkan undang-undang Rome menghalang golongan pemuda berkahwin dan yang kisahnya yang terakhir, memperingati peristiwa seorang paderi yang sering mengutus kad bertulis ' From Your Valentine ' kepada seorang anak gadis pengawal penjara. Sebab itulah wujudnya Valentine day. Memang tak ada kena mengena langsung dengan kita yang beragama islam.


Ada juga cakap-cakap orang lain, mengapa haram???? (bodohnyer soalan...) Beromen, berzina, mencuri, mabuk lain-lain semua tak haram ke??? (g mengaji katam AL_QURAN balek la... tula dier.. kalo da pandai bace tp x pandai nak hayati maksod isi dlm AL-QURAN...) Pada pendapat aku la kan, ni semua bergantung kepada pegangan kita sendiri. Lagi pun, berdasarkan waktu aku sekolah agama dulu, ustaz n ustazah aku ada cerita yang benda ni semua tak ada dalam syariat islam. So, buat apa susah-susah nak sambut, nak raikan? bagai sume tuh... pe kejadahnyer.....  Ikut suka hati korang lah, kubur lain-lain. Masing-masing jaga hal sendiri. Kalau ada yang terasa tu, mintak maaf banyak-banyak la. Aku pun manusia biasa jugak selalu buat silap, tak lari dari buat dosa. Aku tolong sampai kan benda yg benar... 
TEPUK DADA TANYA IMAN
Assalammualaikum


Pula/san :  jadi fikir -fikirkanlah yer wahai saudara seagamaku…sudah jelas lagi bersuluh haram menyambut Valentine day.
budaya dan amalan meraikan Valentine’s Day adalah DILARANG sama sekali oleh agama Islam...

SELAMAT BERAMAL... :)

0 Ngutukan n Pujian::